torsdag den 19. september 2013

The Great Wall of China

Så var der lidt nyt igen...

Mandagens planlagte tur til den kinesiske mur, blev lige så god som vi havde forventet, den startede dog lidt hektisk, da vi havde valgt at tage en kinesisk rutebus dertil for at spare penge (vi endte med at betale ca 10 kr hver for busturen, RETUR, og her taler vi 2,5 times kørsel hver vej.... vi snød dog osse lidt - men neserne prøver osse at snyde os konstant, så de fik bare igen af egen skuffe)(vi skulle ha givet 150kr pr. snude i gennem den billigste rejseagent vi har fundet).
I disse offentlige transportmidler er der ingen hjælp, at hente - alt står med kinesiske tegn, og INGEN ansatte på, og omkring busserne kan ét ord engelsk! heldigvis bruger de samme tal som os, og da vi kendte bus nummeret, og ca. hvor bus depotet skulle være, var det alt vi havde, så vi var afsted i god tid (JA TRO DET ELLER LAD VÆRE).
Vi mødte hurtigt en anden "rundøjet" og faldt i snak med ham (han var fra Australien) - og han var, ganske som vi forventede, osse på udkig efter samme bus. Vi fik rystet et par såkaldte bus-hjælpere af os - det er mennesker som kan meget lidt engelsk, som er ansat til at misvise turisterne, de siger bl.a. busserne er overfyldte (tiltrods for der stadig er en time til den skulle komme :-/), hvis man så ikke hopper på det, fortæller de en den forkerte vej til de offentlige busser, så man bliver gelejtede lige i armene på pirat busserne alligevel.   Her gælder det om at have læst grundigt på lektien inden, her kommer vores Big Book of Wisdom (Lonely Planet) igen ind i billedet.
Vi fandt frem til depotet, og lidt efter lidt, kom flere og flere vestlinge til, vi faldt, ud over australieren, osse i snak med to piger fra Holland der havde taget den transsibiriske jernbane helt fra Europa hertil - og som skal på nærmest nøjagtig samme tur som os igennem sydøst Asien, et italiensk par, hvor pigen osse skal på en identisk tur som os (hendes kæreste rejser kun med hende rundt i Kina), og 2 amerikanske gutter, hvoraf den ene har studeret kinesisk i 9 år, og været her 5 gange - dette kom vi alle til at nyde godt af i løbet af dagen - da han både læste, skrev og talte kinesisk. Bussen kom en halv time senere end forventet, men den kom og kørte os det rigtige sted hen - til Mutianyu (da der er flere forskellige steder at tage hen, for at se muren - og dette skulle være det bedste omkring Beijing).

Vi har lavet en lille video fra turen på muren, så det vil vi ikke fortælle så meget om her, men nævnes skal det lige, at det er ubeskrivelig flot, og imponerende at tænke på hvad det har krævet at bygge denne 5000km lange fæstningsmur.
Turen hjem gik mest med at hvile vores slidte kroppe, 4 timers konstant vandren op og ned af trapper, sætter sine spor i bentøjet - osse dagene efter - Lisbeth går stadig som en and, her 3 dage efter... Vi fik dog osse udvekslet mail adresser med de andre backpackere.

Da vi kom hjem havde Tanya lavet thailandsk aftensmad til os, og O.K. havde knappet en god flaske vin op til os ;-).
Efter maden og et par glas vin, gik vi i høkasserne og så en film.

Tirsdag trillede vi først ud af kasserne ved 13 tiden, hvorefter vi var med Tanya på restaurant og få "hot pot", hvilket er lige som dansk fondúe, bare med kogende vand istedet for olie, det er meget brugt her - osse som morgenmad...  Vi fik lavet lidt video redigering og til aften var vi på italiensk restaurant og spise.

I går onsdag skete der igen lidt, vi var blevet inviteret med Tanya hjem til en af hendes veninder til middag - de er en større flok thai piger der alle bor her i Beijing - med deres mænd, som tjener rigeligt til at pigerne ikke behøver arbejde, så de mødes flere gange i ugen og laver mad sammen til middag, går på café, shopper osv.
Dette blev en noget speciel oplevelse, for på trods af at veninden bor ca. 5-10 minutters gang herfra, så blev vi hentet af en af de andre pigers privat chauffør (næsten alle rige i Beijing har privat chauffør og STORE dyre biler).
Vi blev taget rigtig godt imod, og fik efter lidt tid serveret en nudel suppe med diverse i - vi spiste stille og roligt af det, både fordi vi ikke anede hvad vi spiste, men osse pga. at spise redskaberne igen bestod af pinde (vi bliver så småt bedre til det med pindene :-/)
Der var både fiskeboller og gris i suppen, og ud fra de uskrevne danske regler om, at når fisk smager af fisk, så er det ikke for godt eller frisk - måtte vi desværre konstatere at dette var tilfældet...
En papaya salat blev osse sat på bordet, denne var kogt sammen med hele krabber, hvilket fik den til at lugte og smage så forfærdeligt af gammel krabbe, at hele suppen næsten var på vej retur - Lisbeth måtte levne selvom vi kun fik, hvad der svarer til hvad der kan være på en spiseske... Puuu og føj!!! Pigerne var dog rigtig søde, og sagde at deres mænd kunne heller ikke lide denne salat, så det var helt ok. Mændene forresten, kommer fra hele verden, ingen er fra hverken Kina eller Thailand, men Frankrig, Dk, Sverige, USA og New Zealand.
Hende der holdte middagen - holder en stor fødselsdags fest på lørdag hvor vi osse er inviteret med. Til denne fest er der kinesisk påklædnings tema, så efter middagen, tog vi (Tanya, Lisbeth og jeg) ud for at shoppe kinesisk tøj (alle pigerne til festen skal komme i hver deres farve, bestemt af fødselaren - Lisbeth skal komme i rød, Tanya i hvid). De fandt hurtigt 2 kjoler, og efter lidt afpresning, fik vi sælgeren presset fra 280 kr. pr. stk. til 160 kr. for dem begge. Jeg fik en slags jakke/skjorte til 70 kr. fra en startpris på 350 kr. (stedet hvor vi handlede, er et stort 5 etages "shopping" center, men indrettet som et stort kræmmermarked, og alle sælgerne her, opfører sig præcis som hvis man er i Egypten eller Tyrkiet... De hiver og flår i en og råber og skriger efter alle "hvide"...: mister you want t-shirt original dolce gabbana superdry tommy hilfiger you need jeans diesel g-star maybe you want chinese stile... osv osv osv...

Vi tog herefter metroen til en bar i den anden ende af byen,  hvor vi via mail havde aftalt, at mødes med de to hollandske piger som vi mødte på muren. Vi ankom right on time - kl. 17, og blev dejlig overrasket over at finde ud af, at de havde happy hour til kl 19 (køb 2 øl, betal for 1 = 20 kr.) Pigerne kom 3 minutter senere, og vi faldt hurtigt rigtig godt i hak med dem, så vi hyggede os hele aftenen, og en del af natten, vi tossede lidt rundt i gaderne og fik nogle billige øl (de kendte et sted hvor man fik 600ml øl for 8 kr.) That we like! Vi sluttede natten af på en McD. og tog herefter en taxi hjem - chaufføren var ikke klar over hvor vi skulle hen (igen ingen engelsk kommunikation overhovedet - kun tegnsprog), selvom vi havde adressen med på kinesisk, det lykkedes ham dog til sidst via hans gps på mobilen, at finde frem til stedet, men med en mindre omvej, så Lisbeth mente at det var hans egen skyld, at vi ikke ville betale fuld pris, så hun stak ham 28 kr, selvom taxameteret stod på 34, samtidig med hun højt og tydeligt sagde en masse ord lige efter hinanden til ham på engelsk, og så meget sur ud, dette virkede - han nikkede skamfuldt og tog pengene samtidigt med han lignede en underkuede hundehvalp...

Picnic on The Great Wall of China

Den strækning man kan se af muren her, svare til ca. 1/4 af hvad vi gik denne dag

Verdens største tv - er 10 min fra hvor vi bor.

Har aldrig været et sted i verden, med SÅ mange fede og dyre biler - her en Lamborghini Aventador.

Hot pot, og det er altså ikke noget man ryger!

Thai mad - det med pindene skal jeg nok få styr på.

Til thai frokost med alle de hjemmegående thai housewife's

En af Tanya's veninders 2 md. gamle datter - en lille sød én...

Salúd bar - hvor vi mødtes med vores hollandske veninder (som viste sig at være et par)

Endnu et billede af deres livsfarlige el-installationer...
Dagens aftensmad, fritteret kartoffel på spyd.

Afsluttede den "våde" aften(nat) med, at give et nummer sammen med en af de forbigående gademusikanter.